Blíží se revoluce v identifikaci zboží, která usnadní přístup k mnoha důležitým informacím nejenom výrobcům, prodejcům, ale i koncovým zákazníkům! V roce 2027 dojde k celosvětové migraci z klasických 1D prodejních kódů (EAN) na nové 2D kódy.
Jste na tuto změnu identifikace Vašich produktů připraveni?
Standardizované čárové kódy jako EAN-13 nebo UPC-A způsobily revoluci v logistice a maloobchodě. Nyní je na obzoru nová revoluce. Společnosti po celém světě modernizují své obaly a přecházejí na identifikaci produktů pomocí 2D kódů, což umožňuje zvýšení toku informací ke svým zákazníkům.
Dosud byly čárové kódy EAN-13 používány jako pokladní kódy v maloobchodě a logistice. Z jejich obsahu bylo možné dosledovat například zemi, kde je zaregistrovaný výrobce, kód výrobce a kód produktu.
Ale kvůli jejich velmi omezené datové kapacitě už jednoduše přestávají dostačovat. Od výrobců se stále častěji očekává, že budou poskytovat informace o výrobcích jednoduchým a přístupným způsobem. Ať už je to pro spotřebitele, kteří se chtějí dozvědět více o konkrétním produktu, nebo pro velkoobchodníky a maloobchodníky, kteří chtějí optimalizovat efektivitu díky přístupu k přesným údajům o produktech a informacím o dodavatelském řetězci.
Nové standardizované řešení pro digitální značení produktů vyvinuté organizací GS1 kombinuje stávající standardy GS1 s novým univerzálním kódem – GS1 Digital Link. Tento nový kód GS1 Digital Link "připojuje" k identifikátoru GS1 (jako je GTIN) URL adresu speciálně vytvořené webové stránky. Pomocí této nové identifikace lze flexibilně poskytovat různé informace o produktu prostřednictvím jediného odkazu.
Navíc informace na této webové stránce lze kdykoli upravit, aniž by bylo nutné měnit odkazující kód. Rozšiřující informace jako je například návod k použití, složení výrobků nebo pravidla spotřebitelské soutěže, nejsou integrovány přímo do kódu, ale jsou uvedený na vhodné webové stránce a v kódu je zakódována pouze URL adresu této stránky.
Od roku 2021 jsou jako pokladní kódy GS1 schváleny DataMatrix, QR Code s Digital Link a DataMatrix Code s GS1 Digital Link. Migraci na GS1 Digital Link lze provést bez hlubokých změn stávajících procesů a cílem je dosáhnout celosvětové migrace na 2D pokladní kódy do roku 2027.
GS1 Digital Link lze použít s jakýmkoliv typem 2D kódu – ale obvykle s QR kódem. Spotřebitelé pak mohou pomocí svého chytrého telefonu naskenovat QR kód na obalu produktu, který je přesměruje na definovanou webovou stránku. V závislosti na uživateli mohou být zobrazeny různé informace v různých jazycích a formátech. Protože koncepčně jde o jeden a tentýž pokladní 2D kód. Různé aplikace ale vedou uživatele do úplně jiných destinací. Jedna aplikace například poskytuje spotřebitelům rozšířené informace o produktu, jako je původ, přísady nebo datum minimální trvanlivosti. U jiných aplikací je možné využít pokladní kódy i pro reklamní účely, např. podporu věrnosti zákazníků (sbírání bodů), losování (spotřebitelské soutěže) nebo informace o slevových akcích. A pro výrobce může stejný kód poskytnout informace pro optimalizaci procesů, jako je řízení zásob, zpětná dosledovatelnost použitých surovin, plánování výroby a pomoc při cíleném stahování zboží z oběhu.
Stručně shrnuto: GS1 Digital Link převádí GS1 ID do webového formátu, který lze zakódovat do QR kódu, případně do DataMatrix kódu.
V tomto příkladu je několik datových informací propojeno do jednoho digitálního propojení GS1 a zakódováno v jednom QR kódu. Zde vložené informace jsou GTIN 04270001108739, číslo šarže Lot1, sériové číslo 12345 a datum expirace 31.12.2022.
Tento 2D kód je tedy mnohem více než jen pokladní 2D kód sloužící k úhradě zboží. Kromě GTIN jako jedinečně identifikovatelného čísla artiklu mohou spotřebitelé prostřednictvím svého chytrého telefonu přistupovat na internet a získávat relevantní informace, jako je datum minimální trvanlivosti – vždy aktuální a v reálném čase.
Rozsah aplikací pro novou identifikaci GS1 Digital Link kódy je obrovský. Je ji možné využívat v průběhu celého životního cyklu produktu ve všech oblastech společnosti.
Kromě již výše uvedených výhod je dobré vědět i o těchto dalších:
V mnoha oblastech se v posledních letech používá technologie CIJ. Kvůli nízkému rozlišení tisku však kvalita písma již neodpovídá dnešním požadavkům. Vysoké rychlosti čtení při prvním průchodu, která je v místě prodeje obzvláště důležitá, nelze s touto technologií dosáhnout. Proto je zde větší příležitost pro značicí technologie s vysokým rozlišením.
Kódovací a značicí systémy REA JET HR využívající tiskové kazety s technologií HP, jsou ideální pro tisk 2D kódů ve vysokém rozlišení, firemních logotypů, nebo jiné vysoce kvalitní značení - a to při vysokých rychlostech. Výrobky a obaly lze označovat s výškou tisku až 12,7 mm na jednu tiskovou hlavu. Pro větší výšku tisku lze kaskádovitě spojit několik tiskových hlav. Vysoká rychlost čtení při prvním průchodu proto není v místě prodeje žádný problém. Více o produktu >
Piezo inkoustová tiskárna s vysokým rozlišením
Kódovací a značicí systém REA JET GK 2.0 s vysokým rozlišením, založený na piezoelektrické technologii, je vhodný pro přímé, vysoce kontrastní značení na savé a porézní povrchy, jako je lepenka nebo papír. Díky variabilní výšce tisku až 100 mm lze libovolně kombinovat texty, 1D a 2D kódy a grafiku. To vše při horizontálním rozlišení 1200 dpi, které zajišťuje vysokou kvalitu tisku s vynikajícím rozlišením okrajů. Více o produktu >
Systémy pro ověřování kódů slouží k zajištění bezchybnosti značení a kódů a jejich souladu s mezinárodními standardními specifikacemi. Každé označení je tak zkontrolováno ještě před opuštěním výrobního závodu. Díky tomu máte garanci bezproblémové čitelnosti kódů během logistických procesů, tak také na prodejních místech. Jedním z takových produktů je například VERIFIKÁTOR ČITELNOSTI KÓDŮ REA. Více o produktech v této kategorii >
Pokud potřebujete navrhnout spolehlivé řešení identifikace Vašich výrobků, a nebo máte zájem o bližší informace k našim produktům neváhejte mě kontaktovat.